Strona główna/O ecoexpress24/Aktualności/Wynajem kontenera na gruz a BDO

Wynajem kontenera na gruz a BDO

26 Sierpnia 2021

BDO, czyli Baza Dany Odpadowych gromadzi informacje na temat podmiotów, które wytwarzają odpady. Warto zdawać sobie sprawę z tego, że od 1 stycznia 2020 roku rejestracja tam jest w wielu przypadkach obowiązkowa. W dalszej części tego artykułu dowiesz  się, kto dokładnie musi zarejestrować się w BDO. Przekonasz się także, jak wtedy wygląda proces wynajmu kontenera.

Kto powinien dokonać rejestrację w BDO?

Zastanawiasz się, czy podczas remontu domu lub firmy musisz wykonać rejestrację w BDO? W szczególności dotyczy to podmiotów, które wytwarzają dużą ilość gruzu. Dlatego też obowiązek rejestracji należy głównie do firm budowlano-remontowych.

Co jeśli zdecydujesz się wykonać samodzielnie remont w domu lub też w firmie? W takiej sytuacji często konieczne jest dokonanie rejestracji w BDO. Szczególnie dotyczy to sytuacji, kiedy wytwarzane w trakcie remontu odpady zaliczają się do kategorii zgodnej z kodem 17 09 04. Co ciekawe w takim przypadku zgłoszenie musisz wykonać, niezależnie od tego, ilu takich odpadów chcesz się pozbyć. 

Kto nie podlega obowiązkowi rejestracji w BDO?

Tak dla pewności warto wskazać kilka podmiotów, których nie dotyczą wprowadzone zmiany i są to:

  • osoby prywatne, korzystające z zewnętrznej firmy budowalno-remontowej,
  • parafie,
  • instytucje publiczne,
  • wspólnoty mieszkaniowe.

Oczywiście, jeśli wytworzona ilość gruzu nie jest zbyt duża i nie dotyczy to kategorii gruzu, o którym było wspomniane powyżej.

Warto zdawać sobie sprawę, że możesz skorzystać ze zwolnienia związanego z obowiązkową rejestracją w BDO. Dotyczy to sytuacji, kiedy wytwarzane przez Ciebie odpady można określić jako czysty gruz, który określany jest kodem 17 01 07. O jakim konkretnie gruzie mowa? Przede wszystkim skutych płytkach ceramicznych, piasku, kostce brukowej, ziemi itd. Oczywiście ważna w tym przypadku jest to, aby ilość gruzu nie przekroczyła wtedy 10 ton. Jest to limit roczny.

Wynajmowanie kontenera na gruz a rejestracja w BDO

Jeśli nie jesteś zobowiązany do rejestrowania się w BDO, to oczywiście wystarczy, że wypełnisz wniosek i bez problemu zamówisz kontener na gruz.

Sytuacja wygląda odrobinę inaczej w sytuacji, kiedy ilość gruzu jest większa czy też masz obowiązek spełnienia wytycznych związanych z Bazą Danych Odpadowych. Wtedy kluczowe będzie zachowanie numeru BDO. Na pewno uzyskałeś go w trakcie procesu rejestracji. Kontaktując się z firmą, u której będziesz wynajmować kontener na gruz, musisz właśnie podać zarówno NIP, jak i numer BDO.

Następnie kierowca przywozi kontener i możesz go zapełniać. Z kolei, gdy konieczne będzie już wywiezienie gruzu, to należy zadzwonić do przedstawicieli firmy lub też wcześniej umówić się na konkretny termin.

Karta Przekazania Odpadów - jak utworzyć KPO?

Kluczowe jest to, że BDO ma postać elektroniczną, więc wszystkie procedury można wykonać bez wychodzenia z domu za pośrednictwem Internetu. Bardzo ważne będzie też wystawienie tzw. Karty Przekazania Odpadów (KPO), kiedy już zapełnimy kontener, a jego zawartość będzie miała zostać wywieziona. W tym celu należy wejść do systemu BDO przy pomocy Profilu Zaufanego. Po przejściu całej procedury związanej z bezpiecznym logowaniem należy uruchomić zakładkę Ewidencja Odpadów. Później zostaniesz poproszony o wybranie podmiotu i miejsca prowadzenia działalności. Następnie niezbędne stanie się przejście do zakładki Karta Przekazania i stworzenie zgodnie z dostępnymi opcjami Karty Przekazania Odpadów. Na przykład należy wpisać tam NIP, nr BDO, miejsce, skąd przekazujemy odpady itd.

do góry